About Me

My photo
::: diamond lover ::: lilies lover ::: coffee hatter ::: green tea lover ::: anti-smoker ::: anti-bad attitude ::: Lover of her true love :::

Friday, March 5, 2010

lagu-lagu asli brunei (random)

Instrumental Lagu-Lagu Patriotik dan Asli Brunei Darussalam
Collection of Brunei Darussalaman's Instrumental Patriotic and Ethnic Songs
Copyright (c) Radio Television Brunei



Lagu Kanak-Kanak new
Children's Songs
Copyright (c) Radio Television Brunei


Kikik Serbang Merah (Koleksi Lagu Kanak-Kanak Brunei) new
Red Flying Kite (Compilation of Brunei children's songs)
Copyright (c) Radio Television Brunei

10 comments:

  1. Original lagu asli brunei adakh? mcm Kampong Ayer & Joget Seri Kenangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Assalamu’alaikum. Perhatian untuk pemilik blog ini.
    Kalau tidak keberatan, dalam kategori lagu kanak-kanak, sila asingkan lagu-lagu ciptaan Haji kassim bin Abu Bakar (lagu kanak-kanak Brunei) dengan lagu-lagu ciptaan pencipta dari Malaysia/Brunei (lagu kanak-kanak biasa yang berbahasa standard/baku) walaupun dinyanyikan oleh artis Brunei sewaktu kecil, Ak Mohd Yusri. Ini ialah supaya para pengunjung blog ini tidak keliru dalam membezakan antara lagu kanak-kanak Brunei dengan lagu kanak-kanak biasa kerana ada sesetengah pihak yang tidak tahu membezakannya sehingga membuat sangkaan secara yakin bahawa sebahagian lagu di dalam kategori lagu kanak-kanak adalah lagu kanak-kanak Brunei. Ciri-ciri lagu kanak-kanak Brunei ialah dicipta oleh orang Brunei dan senikatanya ialah dalam bahasa Brunei sahaja dan bukan berbahasa standard atau baku.

    Salah satu pertandingan nyanyian iaitu pertandingan koir lagu kanak-kanak brunei telah dilaksanakan pada 16 Mac 2016 yang lalu. Di dalam peringkat akhir, 4 buah sekolah rendah beraksi di khalayak ramai. Setelah diperhatikan lagu-lagu yang dipersembahkan, hanya 3 buah sekolah rendah sahaja yang memilih lagu dengan betul, iaitu lagu yang berkonsepkan lagu kanak-kanak Brunei. Manakala sebuah sekolah rendah lagi memilih lagu yang salah yang tidak mengikut konsep kerana memilih lagu dari pemilik blog ini dan menjadi juara pada ketika itu. 3 buah sekolah rendah yang memilih lagu yang betul tersebut rasa teraniaya dan tidak puas dengan pihak penganjur dan juga pihak hakim. Ternyata penganjurnya tidak patuh pada syarat yang mereka buat sendiri manakala para hakim tidak tahu apa sebenarnya lagu kanak-kanak Brunei.

    Saya harap, pemilik blog dapat membetulkan semula isi kandungan kategori yang saya sebutkan tadi agar tidak akan lagi menimbulkan kekeliruan kepada pihak pengunjung. Sekian terima kasih dan mohon maaf.

    ReplyDelete
  3. Ada yh tau pasal tarian kayum oya kayum?

    ReplyDelete
  4. Boleh saya tahu apakah makna lirik Agong Subarang?

    ReplyDelete
  5. Kayum o ya kayum [ cough ] di Mana?

    ReplyDelete
  6. Bolehkah saya tahu apakah sejarah lagu chokundai?

    ReplyDelete
  7. apakah asal usul lagu bit-bit kucing?

    ReplyDelete